frogatto
marți, 9 aug. 2011, 21:17
În ultima vreme, mai exact în ultimul an sau cam pe-acolo, mă lovesc de jocuri din ce în ce mai bune. Sigur, dau în egală măsură și de jocuri din ce în ce mai proaste, însă de alea nici nu mă ating, având în vedere faptul destul de trist că eu oricum mă joc rar, iar gusturile legate de jocuri îmi sunt dezvoltate încă de când am pus mâna pe HC. Și așa se face că dau peste minunății precum Machinarium sau World of Goo, jocuri care apropo, sunt disponibile și pe GNU/Linux, adică fix sistemul de operare care îmi este mie cel mai la îndemână.
Motiv pentru care recent m-am reapucat să cercetez tărâmul Free Software, și nu numai, în căutare de jocuri; și nu orice fel de jocuri, ci jocuri bune, jocuri care să aibă eventual un „je ne sais quoi”, o poveste sau măcar să fie distractive. N-am avut un succes deosebit: am dat peste multe chestii promițătoare, însă ori într-un stadiu incipient de dezvoltare ori abandonate, și peste o tonă de produse complet dezamăgitoare, din care unele sunt pe bani. Așa că să nu ne speriem încă, Nethack rămâne regele jocurilor în lumea *nix.
Printre chestiile faine găsite de subsemnatul se numără jocul al cărui titlu îl poartă articolul, adicătelea Frogatto & Friends. N-are nici o treabă cu Frogger înafara faptului că personajul principal al poveștii este tot un broscoi, încă unul al naibii de simpatic. Frogatto al nostru este evident „the good guy”, iar pe „the bad guy” nu mai știu cum îl cheamă, însă totul se petrece într-o lume oarecum fantastică, în stilul Super Mario. Nimic mai banal.
Pentru că, apropo de banal, Frogatto poate fi considerat în primă fază o simplă clonă de Super Mario, ceea ce nu este. În realitate, jocul pleacă de la stilul impus de platform-ul sus-menționat și construiește pe baza acestuia un joc un pic mai altfel, doar așa, un pic – la fel au făcut multe alte jocuri, începând cu Commander Keen sau Adventure Island, continuând cu primele două jocuri din seria Duke Nukem; am putea lua în considerare chiar și unele platform-uri 3D cum ar fi Rayman sau Pandemonium.
Un element original dezvoltat în Frogatto îl reprezintă modalitatea de a elimina inamicii. Personajul-broscoi nu are la îndemână pistoale, săbii sau alte drăcii și nici nu poate sări cu una cu două peste animale pentru a le trimite în neant. Nu, Frogatto nu are la îndemână decât o limbă (nu foarte lungă) și un stomac care nu pare să aibă sucul gastric prea acidulat. Astfel, inamicii mai mici pot fi înghițiți și apoi scuipați, fapt ce îi va ameți pentru un moment, moment în care pot fi omorâți prin săritul-în-cap atât de specific platform-urilor. Inamicii mai mari nu pot fi înghițiți sub nici o formă, astfel că singura opțiune rămâne folosirea animalelor înghițibile drept proiectile.
În rest, jucătorului nu i se oferă foarte multe mijloace de a manipula mediul. Sunt prezente obișnuitele monede sau ce or fi dânsele, niște fântâni care aduc viața la maxim și niște obiecte care îmbunătățesc nivelul maxim al vieții și cam atât. Astfel, Frogatto nu impresionează printr-un motor fizic sau o grafică sclipitoare, așa cum face Trine de exemplu. Punctul forte al jocului este din acest punct de vedere simplitatea, iar puzzle-urile pun la încercare doar capacitatea de orientare și reflexul jucătorului.
Producătorii au îmbrăcat Frogatto & Friends într-o grafică de cel mai pur 2D, cu tot cu pixeli. Atât aspectul vizual cât și muzica și efectele audio dau jocului un aer foarte 8-bit. Dacă intrăm un pic în detalii tehnice, observăm că aspectele menționate adineauri au la bază biblioteca SDL, ceea ce face jocul destul de mic și foarte portabil. Mai exact, se poate observa în cadrul secțiunii de download a site-ului jocului că acesta poate fi în prezent jucat pe vreo cinci platforme, de fapt mai multe dacă luăm în considerare faptul că sursele pot fi compilate și pe sisteme de operare mai obscure, precum Haiku.
Singurul lucru dezamăgitor în ceea ce privește Frogatto este acela că e prea scurt. Motiv pentru care, dacă cumva le aveți cu arta asta a conceperii nivelelor pentru side-scrollere, puteți da cu ochiul la secțiunea de dezvoltare unde poate fi găsit un editor pentru așa ceva. Eu unul sper ca jocul să ajungă suficient de popular, eventual cu puțin efort din partea comunității, chestie care-i privește atât pe dezvoltatori cât și pe jucători. Astfel puteți acum realiza și de ce am ales să dedic un întreg articol acestui joc.
După cum v-am obișnuit, vă las în compania câtorva imagini in-game.
Comentariile sunt dezactivate.